Cerealele – aduc beneficii sau dauneaza sanatatii?

    0
    56

    Azi am decis sa dezbat un subiect destul de controversat pentru care prezint interes de ceva vreme. Sunt cerealele sanatoase sau nu? Aduc beneficii cerealele integrale? Trebuie eliminate cerealele din alimentatie? Personal, am ales sa nu mai prea consum carbohidrati si odata cu asta am eliminat si cerealele, chiar si pe cele integrale, desi nu imi construisem inca o parere concludenta in legatura cu beneficiile cerealelor integrale sau problemelor de sanatate pe care acestea ni le-ar putea crea.

    Desi imi pastrez rezervele in privinta anumitor tipuri de cereale, probabil ca in privinta majoritatii pozitia mea va fi destul de clara. Cu toate acestea, fiecare are libertatea de a-si face propriile planuri alimentare in functie de ceea ce starea de sanatate ii indica, in special in ceea ce priveste un subiect relativ atat de dezbatut precum cel al beneficiilor cerealelor.

    Militantii cei mai acerbi impotriva cerealelor sunt cei care tin dieta paleo, o dieta ce presupune tocmai eliminarea cerealelor si a lactatelor, dar sa vedem care sunt motivele pentru care cerealele ar dauna sanatatii.

    De cand se consuma cerealele?

    Dupa cum stii deja probabil, omul a inceput sa consume cereale, rafinate sau integrale, numai de cand a inceput sa practice agricultura, cu aproximativ 10.000 de ani in urma. Problema este ca genele noastre s-au format cam acum 2 milioane de ani si nu prea s-au schimbat cu mult de atunci si odata cu ele, nu ni s-a schimbat nici sistemul digestiv. Asta este si unul dintre argumentele pe care eu cel putin le folosesc in momentul in care incerc sa conving pe cineva ca un anumit produs ii face rau tubului digestiv si ii afecteaza sanatatea. Dupa spusele unora, cerealele sunt, in principiu, unul dintre acele produse pe care organismul nostru nu stie sa il proceseze.

    De fapt, cerealele nu sunt chiar cel mai bun lucru pentru niciun mamifer si ar trebui lasate exclusiv pasarilor care au un sistem adaptat consumului de grane.

    Dar ce ne facem insa cu faptul ca peste tot vedem cum sunt promovate cerealele integrale (chiar si cele mai putin integrale – vezi cerealele fitness care cica te slabesc) ca fiind pline de nutrienti si de efecte benefice asupra sanatatii noastre. La urma urmei… cerealele stau la baza piramidei alimentare, nu? Pai si atunci ce este in neregula cu ele? De ce totusi este nesanatos sa consumi cereale?

    Asta cu baza piramidei alimentare ar fi destul de usor de demontat avand in vedere ca guvernele vor alege intotdeauna sa promoveze un aliment numai in baza argumentelor financiare (vezi ieftinirea painii!) si sa nu uitam ca cerealele totusi se produc la costuri foarte mici si pot fi depozitate pentru foarte mult timp fara sa se altereze.

    cereale 2Care sunt argumentele procereale? Ce beneficii aduc cerealele integrale sanatatii?

    1. cerealele integrale contin o abundenta de nutrienti si fibre care contribuie la o alimentatie sanatoasa si echilibrata
    2. consumul de cereale integrale ofera satietate sau ne induc mai rapid starea de a fi satul, ceea ce va conduce si la un consum mai scazut de calorii
    3. studiile au aratat ca un consum regulat de cereale integrale scade riscul de diabet, boli de inima, anumite forme de cancer si tensiune crescuta
    4. nu exista studii care sa ateste faptul ca dietele care contin gluten dauneaza persoanelor care nu sufera de boala celiaca
    5. anumite studii au aratat ca persoanele care consuma cereale integrale tind sa aiba o greutate mai sanatoasa si se ingrasa mai greu decat cei care stau departe de cereale

    In primul rand, ultimul punct nu a fost validat de catre niciun studiu si ma tot intreb cate persoane care consuma paine integrala chiar simt ca se pot opri dupa o feliuta, maxim doua pentru ca se simt indestulate. Serios, chiar simte cineva ca nu ar mai manca o lingura de fulgi de ovaz sau inca o felie de paine din aceea sanatoasa ca doar are fibre, nu?

    Paina inchisa la culoare este din faina integrala sau neagra?

    In acest context doresc sa subliniez si alte doua mituri ale cerealelor integrale cu care ma lupt inclusiv in sanul familiei mele: “normal ca e integrala, nu vezi ce inchisa la culoare e? “ si “scrie pe eticheta ca e paine integrala!”. Da, si colorantii din paine o pot inchide la culoare, melasa sau caramelul fac asta, prin urmare culoarea este complet irelevata. Mai mult, anumite produse care au la baza ovaz, orez sau porumb oricum au o culoare mai deschisa. Cat despre al doilea pseudo-argument, recomandarea mea este sa verificam mai des etichetele, pe care poate spre surprinderea multora, vom observa ca faina alba este primul ingredient al multor produse “integrale”.

    As fi curioasa sa vad cat s-au ingrasat persoanele care au eliminat total cerealele integrale. Spre deloc, poate?

    Cerealele dau senzatia de satietate

    cereale 3Cat despre senzatia de satietate pe care ti-o dau carbohidratii si pe care alte alimente nu ti-ar oferi-o, doresc sa scot in evidenta un studiu care a comparat o dieta traditionala cu recomandarile unei diete paleo pentru pacientii ce sufereau de diabet. Diferenta majora intre cele doua diete pentru diabetici era aceea ca prima includea cereale si lactate, punand accentul pe optiunile mai sanatoase din aceste categorii.

    In ceea ce priveste nutrientii, diferenta se regasea in cantitatea de proteine consumate, unde consumatorii de alimente paleo beneficiau de 5% mai multe proteine ca parte a consumului caloric zilnic si eliminarea cerealelor, lactatelor, principalele surse de proteine fiind carnea provenita dintr-o sursa cat mai naturala, nici aceasta hranita cu cereale. Dieta traditionala permitea mai multe fibre, in schimb.

    Este adevarat ca a te tine de o dieta sau de un stil de viata sanatos poate fi dificil, iar unul dintre factorii majori decidenti este senzatia de satietate pe care ti-o da acea dieta. Cercetatorii au masurat cu un chestionar subiectiv senzatia de satietate pe care participantii la studiu au resimtit-o la inceperea si la finalul unei mese. Toata mancarea le-a fost masurata astfel incat sa existe un punct de comparatie.

    Desi nu a exista vreo diferenta in satietatea totala dintre diete, dieta paleo a fost mai satisfacatoare per calorie. Acest lucru inseamna ca cei care consumau o dieta paleo au consumat mai putine calorii la o masa, dar s-au simtit satui mult mai rapid decat cei care au consumat o alimentatie clasica, ce includea si cereale.

    La chestionarele ce au urmat acestui studiu, persoanele din grupul paleo au declarat si o scadere in greutate, probabil si datorita unui mai bun control al glicemiei. Persoanele care tin diete gen paleo sau diete cu un aport crescut de grasimi oricum resimt satietatea mai rapid, nu au probleme cu numararea caloriilor si nici nu isi depasesc necesarul zilnic.

    Mai mult, in cazul persoanelor care au consumat o dieta paleo, care elimina cerealele si lactatele si sporea consumul de proteine si grasimi, s-a observat o scadere a riscului dezvoltarii anumitor forme de cancer, un mai bun control al glicemiei, cresterea colesterolului bun (HDL), scaderea tensiunii, trigliceridelor si, desigur, scaderea in greutate.

    Ok, deci am vazut ca este irelevant argumentul cu senzatia de satietate pe care parca numai cerealele ti-ar putea-o oferi, sa vedem care sunt criticile si efectele adverse ale consumului de cereale.

    Consumul ridicat de carbohidrati dauneaza grav sanatatii

    glutenCand spun asta ma gandesc la cum consumul de carbohidrati influenteaza nivelul insulinei, acel hormon care se coupa cu depozitarea grasimii. Nu mai este o surpriza faptul ca societatea de astazi se confrunta cu o crestere cronica a nivelului de insulina. Rolul insulinei este aceea de a-ti scadea glicemia dupa ce consumi orice forma de zahar sau carbohidrati (care sunt transformati oricum in zahar). In momentul in care insulina se lupta cu prea mult zahar cu care nu stie ce sa faca, incepe sa il depoziteze sub forma de grasime corporala.

    De asemenea, in momentul in care insulina este la un nivel crescut permanent, se produc inflamatii si celulele dezvolta rezistenta la insulina astfel ca pancreasul va trebui sa produca mai mult din acest hormon. In momentul in care celulele devin rezistente la insulina, deja ai diabet. Diabetul este de altfel noua epidemie a statelor occidentale, denumit si sindromul metabolic.

    Care este principala sursa de carbohidrati din dietele noastre? Cerealele, desigur! Cerealele precum grau, porumb, secara, ovaz, orz, orez si toate produsele care le includ reprezinta principalul motiv pentru care oamenii se ingrasa si au niveluri ridicate de insulina.

    Desi toata lumea se sperie de consumul de grasimi care insa se crede ca ne ingrasa, omul preistoric le consuma din diverse surse si era sanatos, in forma si puternic.

    Gluten, lectine si acidul fitic

    Pentru militantii anticereale, acestea sunt cele 3 otravuri continute de alimentele bogate in carbohidrati. Organismele vii dezvolta metode de a se proteja impotriva pradatorilor si invadatorilor. Asta este unul dintre principalele mecanisme de supravietuire. Daca animalele pot in general sa fuga sau sa atace, plantele si-au gasit o alta metoda de supravietuire: dezvoltarea unor toxine.

    Toxinele continute de cereale determina imbolnavirea majoritatii animalelor. Singura parte pe care o planta “isi doreste” sa o consumi este fructul, pe care ale carui seminte nu le poti digera si va trebui sa le elimini intr-o forma sau alta ajungand tot sa fie propagata planta in natura.

    Cerealele nu difera de majoritatea plantelor, ba chiar sunt si mai defensive intrucat ele necesita si mai multa protectie impotriva speciilor ce vor sa le domine, fiind elementele din care trebuie sa se dezvolte anumite ierburi. Pe langa a-si indeparta pradatorii, granele mai contin si toxine ce le inhiba propria crestere pana in momentul in care au parte de tot ceea ce le trebuie pentru a se dezvolta: pamantul si apa.

    1. Glutenul

    Glutenul este probabil cel mai nociv element al plantelor. Poti gasi glutenul in grau, secara si orz. Nu uita ca graul se regaseste cam oriunde pe piata in momentul actual. Stii deja probabil ca cei care sufera de boala celiaca au probleme chiar si cand se uita la niste cereale… glumesc, dar situatia lor este destul de neplacuta. Ceea ce insa nu stii probabil este faptul ca majoritatea populatiei are o cantitate considerabila de antigliadina in fecale.

    Antigliadina este un anticorp pe care organismul il secreta in momentul in care vede gliadina, unul dintre elementele constituente ale glutenului, considerat a fi un intrus. Avand acest anticorp in fecale inseamna ca organismul lupta in mod activ cu acest intrus si ca deja suferi de un nivel scazut de inflamatie in organism, principala sursa a problemelor de sanatate ale omului modern.

    Glutenul are si abilitatea ciudata de a imita anumite proteine si de a se infiltra in celule, creand pagube  si dezvoltand anumite boli autoimune care determina organismul sa se atace pe sine (boala Chron fiind una dintre acestea).

    2. Lectinele

    gluten 2Lectinele sunt alte toxine prezente in cereale, toxine care cauzeaza si ele o multime de probleme. In primul rand deterioreaza captuseala stomacului, ceea ce va conduce la o absorbtie ingreunata a nutrientilor. Acest lucru conduce si la dezvoltarea cancerului. Lectinele cauzeaza si rezistenta la leptina, ceea ce va insemna ca semnalele instalarii senzatiei de satietate sunt suprimate si ca te vei simti infometat chiar si in momentul in care corpul tau a primit suficiente calorii.

    Lectinele inhiba refacerea tractului gastrointestinal, ele nefiind descompuse prin procesul de digestie. Lectinele se leaga de receptorii din intestin si le permit altor particule de mancare sa deverseze in circulatia sanguina. Da, nu este nimic mai frumos decat niste mancare predigerata care circula libera prin sistemul tau! Organismul priveste aceste lectine si partile de alimente pe care le transporta ca fiind niste invadatori periculosi si initiaza un raspuns imunitar pentru a scapa de ele. Acest raspuns imunitar la particule din alimente comune explica potentialul alergen al anumitor cereale.

    Glutenul si lectinele aduc daune si vezicii biliare, cea care elibereaza sarurile biliare si ajuta la descompunerea si digestia adecvata a alimentelor. In momentul in care intestinele sunt deterioarate, substantele chimice responsabile cu inceperea secretiei de bila nu sunt eliberate. Bila se “retrage”, iar colesterolul care ramane in urma se cristalizeaza in mici pietricele care sunt in general inlaturate pe care chirurgicala cu restul vezicii biliare.

    3. Acidul fitic

    Un alt set de toxine regasite in cereale si mult mai putin in nuci si seminte, fitatii se leaga de nutrienti si iti priveaza organismul de ele. Prin urmare, gandeste-te de doua ori in momentul in care ai crezut ca daca mananci un castron de cereale ii vei oferi organismului o sumedenie de vitamine si minerale. Fitatii determina ca nutrientilor sa le scada valoare biologica.

    Crezi ca exista vreo cereala care sa contina mai multi nutrienti decat legumele sau fructele sau, si mai rau, ca vei gasi anumiti nutrienti numai in ele? Raspunsul este un NU categoric.

    Toate aceste reactii adverse ale consumului de cereale si toxinelor continute de acestea cresc riscul de:

    • diverse forme de cancer, printre care: pancreatic, colon, stomac si limfom
    • tiroidita hashimoto (boala hashimono)
    • infertilitate
    • diabet
    • obezitate
    • artrita
    • autism
    • depresie, anxietate si schizofrenie
    • alergii

    Fulgii de ovaz sunt sanatosi?

    fulgi ovazDin cate se poate observa usor, nu prea am facut referire la ovaz, iar asta pentru ca ovazul este una dintre cerealele cele mai putin daunatoare pentru organism, intrucat nu contine gluten. Da, fulgii de ovaz sunt potriviti persoanelor care tin o dieta fara gluten insa ei contin o alta toxina, o prolamina, denumita avenina, care are cam aceleasi proprietati ca si glutenul, asta pe langa lectine si acidul fitic. Totusi, persoanele cu intoleranta la gluten se pare ca in mare lor parte nu reactioneaza negativ la aceasta proteina din ovaz si le este permis consumul in cantitati acceptabile, atata timp cat organismul o poate suporta.

    Problema cea mai mare cu fulgii de ovaz este ca de foarte multe ori ei sunt contaminati cu glutenul din alte cereale, in mod neintentionat. Studiile asupra multor pachete de fulgi de ovaz au aratat ca acestea contineau anumite doze, scazute, de gluten provenit din alte surse. Ceea ce te-ar putea surprinde in legatura cu ovazul este ca si el are capacitatea de a creste glicemia foarte rapid si foarte mult si te poti trezi ca acele fibre indestulatoare pe care acestia pretind ca le au de fapt nu iti vor tine de foame pentru mai mult de doua ore. Cel mai indicat este consumul de ovaz fermentat.

    In concluzie, sunt de parere ca fiecare trebuie sa identifice exact ceea ce ii afecteaza sanatatea, fie prin simpla eliminare a unor alimente din dieta si observarea reactiilor, fie prin diverse teste care scot la iveala anumite intolerante alimentare. Probabil ca o foarte mare parte a populatiei nici nu stie cat rau isi face stomacului, mucoasei intestinale, consumand tot felul de alimente pe care le presupune sanatoase dar pe care organismul propriu de fapt nu le tolereaza bine.

    Probabil ca cel mai important aspect ar fi acela de a nu ne mai minti cu faptul ca suntem consumatori de cereale integrale in conditiile in care pe rafturile supermarketurilor gasim tot felul de minunatii frumos ambalate, colorate, cu femei suple pe ele, cu diverse arome si aditivi, care de fapt degradeaza antioxidantii naturali din ceea ce se vrea un produs de calitate si ii reduc si asa mai mult cantitatea de fibre.

    LĂSAȚI UN MESAJ

    Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
    Introduceți aici numele dvs.